Reforma 09

Bli scout

Bli scout i Sandareds scoutkår!

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna redan när du är 3-4 år. Då har du alltid en förälder med dig, och detta kallas för Familjescouting. När nu är 8 år börjar du i Scouterna ”på riktigt”. Du börjar då som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout ju äldre du blir. Ledare kan du vara sedan hela livet.

Vad gör vi?

Naturligtvis är vi ofta ute i skog och mark. Eller i våra kanoter. Eller sover i tält eller vindskydd. Eller så har vi filmkväll eller bowlar. Eller klättrar i klippor. Egentligen finns det inga begränsningar för vad vi kan göra. Visst händer det att vi knyter en knop då och då, men oftast för att det finns ett syfte för det. Till exempel för att ett vindskydd ska stå stabilt under en blåsig natt, eller för att kanoten inte ska slita sig från ön vi paddlat till.

De tre vanligaste svaren på varför man är scout

1. Kompisarna
  2. Åka på läger
  3. Prova på nya saker

Agnes 8 år:

Jag älskar hajk.

Gå med i vår kår och testa scouting

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting.

Kontakta avdelningsledaren, så får du veta mer om vår scoutkår och vad vi gör på våra möten!