Talt-i-skogsglanta-med-morgonsol-428x286px

För föräldrar

Här kommer lite information till dig som förälder.

Våra värderingar

Scouternas verksamhet bygger på tydliga medmänskliga värderingar. Hos oss är alla lika mycket värda.
Våra värderingar utgår från scoutlagen. Scoutlagen handlar i grund och botten om att vara en schysst kompis och medmänniska, det är något som alla scouter försöker leva upp till.
Mer om våra värderingar på Scouterna.se.

Trygga möten

Vi arbetar ständigt för att vår verksamhet ska bli tryggare och säkrare. Alla våra ledare har eller kommer snart att ha gått utbildningen Trygga Möten. Scouterna vill att det inte ska finnas några övergrepp i samhället. Genom arbetet med Trygga Möten rustar Scouterna ledare för att våga agera om något händer. Vi vill att det överallt ska finnas trygga möten för unga, alltså möten som är helt fria från övergrepp i alla former.
Trygga Möten

Försäkringar

Vi vill att du som är förälder ska känna dig trygg när ditt barn, eller du själv, deltar i scoutverksamhet. Därför ingår automatiskt en medlemsförsäkring för alla som är medlemmar i Scouterna.
Scouterna, försäkringar

Kan jag som förälder hjälpa till?

Ja, det kan du, och vi är väldigt tacksamma för all hjälp vi kan få!

Se här vad du kan hjälpa till med:

Ledare

Våra ledare gör ett kanonjobb, men ibland kan det köra ihop sig även för dem. Med en ordinarie ledare frånvarande blir det extra tungt för de andra att upprätthålla den goda kvalitén på våra avdelningsmöten som vi alltid eftersträvar. Det är vid sådana tillfällen som vi uppskattar när föräldrar ställer upp och ger oss lite avlastning! Du som förälder är alltid välkommen att vara med på våra möten, eller bara titta in en stund för att se vad vi gör!

Hajker och läger

Vid våra hajker och läger så behöver vi i första hand hjälp av er föräldrar med att skjutsa scouter till och från hajk- eller lägerplats. Men det finns inget som hindrar att du som förälder själv hänger med! Så ta gärna chansen att uppleva en hajk eller läger tillsammans med ditt barn, det kan bli ett minne för livet!

Stugan och vår tomt

Och så har vi stugan och vår stora tomt som ständigt behöver fixas och fräschas upp. Vi brukar ha ett par ”fixardagar” varje termin, och det är jättekul att se er föräldrar dyka upp vid dessa tillfällen!

Lotteriverksamhet

För att få in lite pengar till vår verksamhet anordnar vi bland annat Julbasar och Påsklotteri. Vår ”Pysselgrupp” ser då till att vi har fina vinster till dessa lotterier, och de skulle bli otroligt glada att få se nya ansikten som vill hjälpa dem i pysslandet!
Mer om hur du kan engagera dig i vår kår