Besök i Rwanda

Lisa, en av våra äldre scouter, berättar här om sitt besök hos scouter i Rwanda.

Från min dåvarande hemort Kampala i Uganda flög jag över till Kigali, huvudstaden i Rwanda för att möta upp en delegation svenska scouter som var på utbytesresa för att besöka fredsprojektet Amahoro-Amani. Amahoro-Amani är ett partnerskap mellan Sverige, Rwanda, Burundi och scoutorganisationerna i Östra Kongo och arbetar för att främja fred genom lokala fredsklubbar. Dessa fredsklubbar arbetar lokalt för att bygga upp samhället.

Under fem dagar fick jag möjlighet att besöka scouterna och flickscouternas scoutcenters, besöka fredsklubbar och träffa scouter från Kongo. De fredsklubbar vi träffade arbetade med väldigt olika saker: tillverka smycken för att samla in pengar, bygga ett hus åt en familj med en blind mamma och besöka flyktingläger i Kongo.

Det var en häftig resa och inspirerande att höra om alla samhällsengagemangsprojekt som scouterna arbetar med. Dessutom är Rwanda ett otroligt vackert land och de har inte fel när de kallar sig själv landet av tusen kullar.